Chemievereniging KNCV heeft prof. dr. Jan van Maarseveen van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences de Van Marumpenning 2016 toegekend, voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling en betekenis van de chemie voor de maatschappij. De onderscheiding wordt hem op 13 oktober uitgereikt tijdens de 'Avond van de Chemie' in Leiden.
dhr. prof. dr. Jan van Maarseveen, hoogleraar FNWI
Prof.dr. Jan van Maarseveen. Foto: Dirk Gillissen.

Jan van Maarseveen, hoogleraar 'Bio-Inspired Organic Synthesis' en UvA docent van het jaar 2012, is er volgens de KNCV uitmuntend in geslaagd gedurende vele jaren de maatschappelijke relevantie van chemie duidelijk voor het voetlicht te brengen. 'Hij zet zich met groot enthousiasme in om het belang en de betekenis van de chemie voor de samenleving uit te dragen', aldus juryvoorzitter Sietse van der Sluis. 'Met zijn enthousiaste en ontspannen optredens in allerlei tv- en radioprogramma’s en gastbijdragen bij de Universiteit van Nederland, NEMO en Artis, is hij het nationale gezicht van de chemie geworden. Daarom is Jan van Maarseveen een waar ambassadeur voor de chemie en de wetenschap'.

KNCV Van Marumpenning

De KNCV Van Marumpenning is vernoemd naar de scheikundige Martinus van Marum (1750-1837), die in 1787 de ‘Lavoisierse Scheikunde’ introduceerde in Nederland. Van Marum combineerde de eigenschappen van een groot onderzoeker met een open gedachtegang over maatschappelijke zaken. De KNCV reikt de prijs sinds 1987 uit aan personen die een significante bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling en betekenis van de chemie voor de maatschappij, bijvoorbeeld op het vlak van onderwijs, voorlichting of geschiedbeschouwing.