Studenten van het UvA onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry hebben de specifieke capaciteit weten te verbeteren van een recent ontdekt materiaal voor supercondensatoren. Ze gebruikten bij hun onderzoek een in het lab ontworpen instrument, gemaakt met behulp van een 3D-printer.
Ilse Denekamp en Jasper Biemolt, studenten Sustainable chemistry
Sustainable chemistry studenten Ilse Denekamp en Jasper Biemolt. Foto: HIMS.

Masterstudenten Ilse Denekamp en Jasper Biemolt onderzochten de factoren die ten grondslag liggen aan de manier waarop lading is op te slaan aan het oppervlak van stikstof-gedoopt koolstof - een nieuw materiaal voor supercondensatoren dat recent werd ontdekt in de groep van prof.dr. Gadi Rothenberg. Daarbij wisten ze de specifieke capaciteit met een factor drie te verbeteren. Het resultaat is onlangs gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift ChemSusChem.

The Minion
Het instrument kreeg de bijnaam "Minion". Foto: HIMS

Het onderzoek vereiste een speciaal instrument dat door promovendus Thierry Slot werd ontworpen en gefabriceerd met een 3D printer. De daarvoor benodigde CAD bestanden zijn openbaar gemaakt als onderdeel van de wetenschappelijke publicatie, zodat andere onderzoekers de experimenten relatief gemakkelijk kunnen herhalen.