Ilse Denekamp UvA
Ilse Denekamp. Foto: HIMS.

Sinds april van dit jaar is Ilse Denekamp promovendus bij prof.dr. Gadi Rothenberg van de groep Heterogeneous Catalysis and Sustainable Chemistry bij HIMS, waar ze ook het afstudeeronderzoek uitvoerde dat haar nu de prijs oplevert.

In haar afstudeerscriptie 'Electroanalytic Approach for Understanding Pseudo-Capacitive Charge Storage on N-Doped Carbons' beschrijft ze de analyse van een nieuw materiaal voor supercondensatoren. Dat zijn elektrochemische componenten die de eigenschappen van batterijen en condensatoren combineren en in staat zijn grote hoeveelheden lading binnen enkele seconden op te slaan of vrij te maken.

Cover artikel

Cover van de ChemSusChem editie met Ilse Denekamp's onderzoek. Illustratie door Itamar Daube, www.itamardaube.com.

Het werk van Ilse is van belang voor de toepassingen voor energieopslag van morgen, of het nu gaat om het snel opladen van mobiele telefoons en autoaccu's, regeneratief remmen of het opslaan van hernieuwbare energie die essentieel is voor een duurzame samenleving. Supercondensatoren zijn ook van belangrijk in elektronische apparaten, waar ze beschermen bieden tegen elektrische stroompieken.

Denekamp ontvangt de prijs omdat ze in haar onderzoek elektrochemie, analytische chemie en materiaalwetenschap op succesvolle wijze wist te combineren. Daarnaast ontwierp en fabriceerde ze samen met haar afstudeercollega Jasper Biemolt (Vrije Universiteit) een apparaat om de supercondensatoren te testen. Het werk leidde tot een coverartikel in het toonaangevende tijdschrift ChemSusChem met de twee studenten als gezamenlijke eerste auteurs.

Ilse Denekamp kreeg de prijs afgelopen donderdag uitgereikt op het Unilever R&D Centre in Vlaardingen. Foto: HIMS.

Over de prijs

Met de Unilever Research Prijs wil Unilever haar waardering uitspreken voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek op het gebied van chemie, biologie, biotechnologie, agrarische wetenschappen, werktuigbouwkunde en sociale wetenschappen zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht.
De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, bestaat uit een cheque van 2500 euro en  ‘The Ovum’, een glazen sculptuur dat een uitkomend ei uitbeeldt, daarmee de geboorte en groei van nieuw talent symboliserend.