Dr. Hong Zhang, UHD bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences, heeft subsidie verkregen als partner in het Europese onderzoeksproject "Image-Guided Surgery and Personalised Postoperative Immunotherapy To Improving Cancer Outcome (ISPIC)". De HIMS bijdrage aan dit project bestaat uit het onderzoek van twee promovendi gedurende anderhalf tot twee jaar.
Hong Zhang
Dr. Hong Zhang.

De subsidie is recentelijk toegekend via de Europese Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Networks (MC ITN-ETN). Het projectconsortium met zeven universiteiten en onderzoeksinstellingen, twee medische centra en vier industriële partners uit in totaal vijf Europese landen, ontving in totaal vier miljoen euro. Daarmee worden, onder andere, twintig jonge wetenschappers aangesteld, zogenaamde 'early stage researchers' (ESRs).

Gepersonaliseerde immunotherapie

Het ISPIC consortium wil met een combinatie van nieuwe chirurgische technieken en ondersteunende immunotherapie de duur van de ziekenhuisopname voor kankerpatiënten verminderen en het risico op complicaties verkleinen. De bijdrage van Hong Zhang ligt op het gebied van de gepersonaliseerde immunotherapie. Het achterliggende idee daarbij is het immuunsysteem van de patiënt te activeren om uitzaaiingen te bestrijden en de kansen op terugkeer van de ziekte te minimaliseren.

Het onderzoek bij HIMS betreft vooral het aanleggen van een 'bibliotheek' van biomoleculen met immunotherapeutische potentie, verankerd aan nanodeeltjes. De ontwikkeling van (bio-) functionele nanomaterialen voor de diagnose en therapie van kanker is één van Hong Zhangs onderzoeksonderwerpen.

Zhang is ook hoogleraar bij het Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics, onderdeel van de Chinese Akademie van Wetenschappen. Hij leidt daar het onderzoeksthema 'dynamics of spatially confined systems and applications'.