Een onderzoeksteam onder leiding van Hong Zhang (fotonische nanochemie) en Evert Jan Meijer (computationele chemie) van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences heeft het fundamentele begrip van 'upconversie' nanodeeltjes aanzienlijk weten te verbeteren. Met de inzet van geavanceerde spectroscopie en theoretische modellering stelden ze vast dat de migratie van excitatie-energie een grote invloed heeft op het upconversie gedrag.
Beeld: HIMS.

Upconversie is een proces waarbij één foton wordt uitgezonden na absorptie van verschillende fotonen met lagere energie. Zo wordt licht als het ware van lagere naar hogere frequenties 'opgekrikt'. Dit is van belang voor uiteenlopende toepassingen als superresolutie-spectroscopie, gegevensopslag met hoge dichtheid, en licht-geïnduceerde therapie. In een recente publicatie in Angewandte Chemie beschrijven de HIMS onderzoekers hoe het up-conversiegedrag nauwkeurig is te beheersen door de inzet van gelaagde nanostructuren.