De ASAC, de Oostenrijkse vereniging voor analytische chemie, heeft besloten Prof. Peter Schoenmakers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences de Fritz-Pregl-medaille toe te kennen. Deze hoogste ASAC-onderscheiding eert wetenschappers die buitengewone bijdragen hebben geleverd aan de analytische wetenschappen.
Peter Schoenmakers
Prof. dr.ir. Peter Schoenmakers. Foto door Jan Willem Steenmeijer.

Peter Schoenmakers zal de medaille in ontvangst nemen tijdens het 32e International Symposium on Chromatography, dat van 23-27 september in Cannes-Mandelieu (Frankrijk) wordt gehouden.

In een aankondiging op de symposiumwebsite eert ASAC Peter Schoenmakers voor zijn wetenschappelijke bijdragen aan de scheidingswetenschappen, in het bijzonder aan de theorie en praktijk van de vloeistofchromatografie. Zijn bijdragen en innovaties hebben het veld aanzienlijk vooruit geholpen, aldus de ASAC. Ze zijn van grote betekenis voor het grote portfolio van de  scheidingstechnologieën, toegepast in gebieden als de chemie, de life sciences, de milieuwetenschappen en de materiaalkunde.

Over Peter Schoenmakers

Peter Schoenmakers is hoogleraar Analytische chemie & Forensisch Analytische Chemie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en wetenschappelijk directeur van het Van 't Hoff Institute of Molecular Sciences (HIMS)  aan de UvA. Hij is steeds te vinden in de hoogste regionen van de ‘Analytical Sciences Power List’ die tweejaarlijst wordt samengesteld door het tijdschrift 'The Analytical Scientist'. In 2016 kreeg hij een ERC Advanced Grant  voor de ontwikkeling van nieuwe scheidingstechnologie die in korte tijd miljoenen chemische verbindingen van elkaar kan scheiden. In 2015 werd hem de CASSS Award toegekend door de International Society for Separation Science, en de Csaba Horváth Memorial Award door de Hungarian Society for Separation Sciences. In 2014 kende de Britse Royal Society of Chemistry hem de Knox Medal toe, en in 2011 ontving hij de Martin Medal van de Chromatographic Society.

Over de Fritz Pregl medaille

Deze prijs is vernoemd naar de Oostenrijkse chemicus Friedrich Michael Raimund Pregl, die in 1923 de Nobelprijs voor de Scheikunde ontving. Pregl was pionier op het gebied van 'microchemische methoden', die nauw verwant zijn aan de analytische chemie en de scheidingswetenschap. Fritz Pregl is de nestor van  de Oostenrijkse analytische chemici.