UvA alumnus Milo Cornelissen heeft een Unilever Research Prijs 2022 gewonnen voor zijn afstudeerwerk op het gebied van de synthetische chemie. Hij ontving de prijs donderdag 24 november tijdens een ceremonie in Unilever's Foods Innovation Centre in Wageningen.
De prijs werd uitgereikt aan Milo Cornelissen door Manfred Aben, Nutrition and Ice Cream R&D Head of Science & Technology (links), en Carla Hilhorst, Nutrition Chief R&D Officer (rechts). Foto: Unilever.

Milo Cornelissen voltooide zijn masteronderzoek bij het Van ’t Hoff Institute for Molecular Sciences onder begeleiding van Francesco Mutti (Biokatalyse) en Jan van Maarseveen (Synthetisch Organische Chemie). In zijn scriptie "Incorporation of Directional and Quinone-Functionalized Macrocycles in Covalently Synthesized Rotaxanes" beschrijft hij twee nieuwe methodes om ‘verknoopte’ moleculen te synthetiseren. Deze kunnen als elektrondragers functioneren en bevatten een uniek soort asymmetrie die ook in natuurlijke verknoopte moleculen voorkomt. Inmiddels is Cornelissen met zijn promotieonderzoek begonnen in de groep van Röderich Süßmuth aan de TU Berlin, waar hij werkt aan de totaalsynthese van natuurstoffen.

De Unilever Research Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan 13 uitmuntende studenten - een van elke universiteit. Elk van de prijswinnaars studeerde met zeer hoge cijfers af en deed opmerkelijk onderzoek tijdens zijn/haar masteropleiding. De prijs werd in 1956 ingesteld om de band tussen industrie en academisch onderzoek te versterken en studenten te motiveren om te excelleren. Tegenwoordig beloont de prijs onderzoek op het gebied van een of meer VN Sustainable Development Goals. Elke winnaar van de Unilever Research Prijs ontvangt een cheque van € 2.500 en een kunstwerk.

Zie ook

• PDF download van de onderzoeksposter die Milo Cornelissen presenteerde tijdens de prijsuitreiking.
  • Persbericht van Unilever (Engels): Unilever Research Prizes 2022 rewards top young talent in the Netherlands.