Hong Zhang
Dr. Hong Zhang. Foto: HIMS.

Het projectconsortium met acht universiteiten en medische centra en twaalf industriële partners uit in totaal vijf Europese landen, ontving in totaal 2,5 miljoen euro. Het is vooral gericht op het versterken van de samenwerking tussen onderzoekers en de uitwisseling van kennis.

Het consortium wil met een combinatie van nieuwe chirurgische technieken en ondersteunende immunotherapie de duur van de ziekenhuisopname voor kankerpatiënten verminderen en het risico op complicaties verkleinen. De bijdrage van Hong Zhang ligt op het gebied van de gepersonaliseerde immunotherapie. Het achterliggende idee daarbij is het immuunsysteem van de patiënt te activeren om uitzaaiingen te bestrijden en de kansen op terugkeer van de ziekte te minimaliseren.

Biofunctionele nanomaterialen

Concept van 'nanotheranostica' voor immuuntherapie
Toepassing van gefunctionaliseerde nanodeeltjes in het nieuwe 'nanotheranostics'-concept voor immunotherapie. Afbeelding: HIMS. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Het onderzoek bij HIMS betreft vooral het aanleggen van een 'bibliotheek' van biomoleculen met immunotherapeutische potentie, verankerd aan nanodeeltjes. De ontwikkeling van (bio-) functionele nanomaterialen voor de diagnose en therapie van kanker is één van Hong Zhangs onderzoeksonderwerpen.

Dr. Hong Zhang is ook hoogleraar bij het Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics, onderdeel van de Chinese Akademie van Wetenschappen. Hij leidt daar het onderzoeksthema 'dynamics of spatially confined systems and applications'. Hij bekleedt tevens een leerstoel bij de Chinese Northeast Normal University