Beeld: NWO.

SusPhos ontwikkelt technologie voor een circulaire fosfaateconomie door fosfaathoudend afval te verwerken tot hoogwaardige producten zoals kunstmest en brandvertragers. In de finale voor de Gouden Kiem nam SusPhos het op tegen de teams van de Battolyser van de TU Delft en LipoCoat van de Universiteit Twente.

De jury was onder de indruk van de drive en kwaliteit van de drie startups, die hun verhaal goed konden overbrengen. Zij kende de Gouden KIEM toe aan het bedrijf met de sterkste combinatie van academische kennis en onvervalst ondernemersinstinct die leidt tot maatschappelijke impact.

De Gouden KIEM-competitie wordt sinds 2014 jaarlijks georganiseerd en staat open voor deelname door alle bedrijven in de chemische sector die drie jaar of korter bestaan en hun wortels hebben in een universiteit of HBO.