Stijgende waardering en belangstelling voor UvA/VU joint degree
1 February 2022
Vreede beschouwt het als een eer om nu als opleidingsdirecteur betrokken te zijn bij de opleiding waar ze zelf met de scheikunde kennismaakte. "Ik heb er destijds een hele mooie tijd beleefd en hoop nu in deze functie mijn enthousiasme voor scheikunde over te dragen. Op studenten, docenten, scholieren en iedereen die bij de opleiding betrokken is." Voor Vreede is onderwijs een belangrijk aspect van het academische werk en ze wil er zorg voor dragen dat scheikundestudenten optimaal worden opgeleid. "We zijn dit studiejaar met een nieuw curriculum van start gegaan. Het is met grote zorg ontwikkeld om breed ontwikkelde scheikundigen op te leiden, die alle kansen krijgen zich te verdiepen in de onderwerpen die ze interessant vinden. Nu moeten we er met het hele docententeam van UvA en VU voor zorgen dat het ook goed uitgevoerd wordt."
Scheidend opleidingsdirecteur Sape Kinderman heeft er alle vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. Terugblikkend op zijn periode treft hem vooral hoeveel hart alle betrokkenen voor het scheikundeonderwijs hebben. 'In 2016 bundelden VU en UvA hun krachten in een joint degree opleiding. Daarvoor verkregen we in 2018 een her-accreditatie, waarbij veel lof was voor de goede samenwerking, de goede begeleiding, uitstekende docenten en het hoge niveau. Ook achter de schermen is hard gewerkt, van roostermakers tot opleidingscommissie en van studentenadministratie tot financiële afdelingen. Het idee was dat studenten optimaal de voordelen van de joint degree constructie zouden ervaren. Dankzij de inzet van alle betrokkenen is dat op alle fronten gelukt."
Het was daarom wel teleurstellend dat het aantal eerstejaars studenten sinds 2017 een dalende trend vertoonde. Kinderman: "Dat was aanleiding om na de her-accreditatie een vernieuwing van het curriculum in gang te zetten, om aantrekkelijker te zijn voor de scholieren van nu. En we zijn ons er nog meer bewust van geworden hoe belangrijk het is om scholieren te laten zien wat scheikunde voor de maatschappij en ook voor henzelf kan betekenen. Het lijkt erop dat we daar nu de eerste vruchten van plukken."
Voor Vreede is het nu van belang om de kwaliteit van het nieuwe curriculum goed te borgen. "Studenten moeten tevreden zijn over wat ze leren, de vakken moeten op het juiste niveau zijn en goed op elkaar aansluiten, en docenten moeten op een fijne manier les kunnen geven, zodat ze hun enthousiasme voor hun aspect van de scheikunde kunnen overbrengen." Ze is al begonnen om een nieuwe tool te implementeren die werd ontwikkeld door het Teaching and Learning Centre van de UvA. "Daarmee kunnen we leerlijnen zichtbaar maken. Het biedt studenten inzicht in hoe verschillende vakken bijdragen aan de einddoelen van de studie. En docenten krijgen veel beter zicht op hoe hun vak aansluit op voorgaande en volgende vakken."
Vreede en Kinderman zijn trots op hun opleiding, die de studenten veel mogelijkheden biedt zowel aan UvA als VU vakken te volgen en onderzoekservaring op te doen. "Het maakt dat onze studenten in de volle breedte van de scheikunde kennis opdoen en zich kunnen specialiseren in het vakgebied naar keuze", zegt Vreede. Voor Kinderman karakteriseert de Amsterdamse studie zich ook door de verbondenheid van studenten met elkaar en met de opleiding. "Dat is ook te danken aan de geweldige verbindende rol van de studievereniging, het Amsterdams Chemisch Dispuut." Vreede, zelf tijdens haar studie actief ACD lid, is het daar van harte mee eens: "Als je hier scheikunde komt studeren heb je echt een geweldige tijd!"