Dr. Hong Zhang is benoemd tot hoogleraar Bionanophotonics aan de faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het ontwerp en de ontwikkeling van (bio-)functionele lichtgevoelige nanomaterialen en op de fotofysica en fotochemie van ruimtelijk begrensde materiaalsystemen. In zijn onderwijs voor Bachelor’s en Master’s studenten scheikunde integreert hij de fysica, chemie en biologie van nanomaterialen.
Prof. Hong Zhang. Foto: HIMS.

De leerstoel Bionanophotonics maakt deel uit van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) en is daar ingebed in het onderzoeksthema Molecular Photonics. Met de benoeming van Zhang en zijn onderzoek op het raakvlak van chemie, fysica, nanomaterialen, biologie en biogeneeskunde wil het instituut bijdragen aan het opkomende gebied van biologisch functionele nanomaterialen.

Zhang verricht pionierswerk op het gebied van onderzoek en toepassingen van nanomaterialen, fotonica en medische wetenschappen en werkt nauw samen met vooraanstaande onderzoekers overal ter wereld. Hij werkt ook samen met partners op Science Park Amsterdam, zoals het Institute of Physics, het Swammerdam Institute for Life Sciences en AMOLF. Daarnaast heeft hij gezamenlijke projecten met de universitaire medische centra in Amsterdam (AMC) en Leiden.

Functionele fotonische nanomaterialen

In zijn onderzoek maakt Zhang gebruik van geavanceerde laserspectroscopie en theoretische modellering om de fundamenten te ontrafelen van de aangeslagen toestanden van fotonische nanosystemen. Hij richt zich met name op de dynamica van luminescentieverschijnselen, om functionele fotonische nanomaterialen te ontwerpen en realiseren voor toepassing in de biogeneeskunde. Zhang werkt ook aan toepassingen voor dergelijke materialen in temperatuur/pH-sensoren, katalyse en het benutten van zonne-energie.

De komende jaren wil Zhang zijn onderzoek uitbreiden naar nieuwe fotonische nanomaterialen, met name organisch-anorganische hybride materialen en materialen die relatief lang nagloeien, evenals andere nano-materiaalsystemen die geschikt kunnen zijn voor biomedische toepassingen. Om zorg te dragen voor valorisatie van zijn onderzoeksresultaten, werkt hij samen met IXA Innovation Exchange en kleine- en middelgrote ondernemingen op biomedisch en lasergebied.

Een hart voor onderwijs

Zhang is zeer betrokken bij het onderwijs, met een didactische visie die gericht is op het cultiveren van zelflerend vermogen, onafhankelijk denken en probleemoplossend vermogen. In de loop der jaren heeft hij lesmateriaal geschreven en verfijnd om bij studenten het begrip van bionanofotonica te vergroten, met name studenten in vakgebieden buiten de natuurkunde. Als hoogleraar zal hij zich verder inspannen om onderwerpen met betrekking tot de fysische en chemische eigenschappen van nanomaterialen en hun biomedische toepassingen te integreren in bestaande BSc- en MSc-colleges, zoals Molecular Spectroscopy, Light and Matter, en Molecular Photochemistry. Hij wil ook samenwerken met andere universiteiten om studenten in verwante vakgebieden afstudeerprojecten aan te bieden, onderzoekssamenwerking te bevorderen en de instroom van potentiële onderzoekers uit te breiden.

Adviseur met betrekking tot China

Hong Zhang genoot zijn bacheloropleiding in China en maakte daarna wetenschappelijk carrière in België en Nederland. Hij heeft echter altijd banden met China onderhouden en bekleedt hoogleraarsposities aan de Northeast Normal University en het Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics, (Chinese Academy of Sciences, CAS). Hij leidde projecten in het kader van gezamenlijke onderzoeksprogramma’s van Nederland (KNAW) met China (CAS). In de loop der jaren is hij een veelgevraagd China-adviseur geworden, die helpt bij het beoordelen van de levensvatbaarheid van samenwerkingsverbanden met China, de kwaliteit van potentiële Chinese partners of de onderwijsachtergrond van Chinese PhD/PD-kandidaten.