Het SusPhos-proces, dat werd ontwikkeld aan het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) van de Universiteit van Amsterdam, is een van de winnaars van de Amsterdam Science & Innovation Award 2019. Op 27 november ontving Marissa de Boer, CEO van het spin-off bedrijf met dezelfde naam, de award en een cheque van 7.500 euro voor verdere ontwikkeling.
De winnaars van de Amsterdam Science and Innovation Awards 2019. Rechts SusPhos CEO Marissa de Boer. Beeld: AmSIA.

De Amsterdam Science & Innovation Award (AmSIA) is de jaarlijkse Amsterdamse competitie voor innovatieve ideeën met een maatschappelijke en / of commerciële impact. Deelname staat open voor onderzoekers, medewerkers en studenten van Amsterdamse universiteiten, hogescholen en openbare onderzoeksinstellingen. Op 27 november concurreerden negen finalisten in drie categorieën: life sciences, alfa/gamma wetenschappen en beta wetenschappen. SusPhos won in de laatste categorie en versloeg daarbij twee teams van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Hoogwaardige producten uit fosforhoudend afval

De SusPhos-technologie, die werd ontwikkeld en gepatenteerd door HIMS-onderzoekers dr. Marissa de Boer, dr. Chris Slootweg en ing. Bas de Jong, is de eerste technologie die fosforhoudend afvalmateriaal zoals struviet als grondstof gebruikt om er hoogwaardige, concurrerende producten van te maken, zoals meststoffen en vlamvertragers. Dit kan de fosfaatmarkt, die momenteel nog op fossiele bronnen is gebaseerd, volledig veranderen. Tegelijkertijd helpt dit om het probleem te verminderen van de ongecontroleerde algengroei als gevolg van fosforhoudende afvalstromen. Eerder dit jaar werd het spin-off bedrijf SusPhos opgericht om de nieuwe technologie op de markt te brengen. Deze is compatibel met verschillende afvalstromen uit de landbouw, de gebouwde omgeving en de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.

Het SusPhos-team beschouwt het winnen van de Amsterdam Science & Innovation Award als een eer en erkenning voor het HIMS-onderzoek naar circulaire chemie dat onderdeel uitmaakt van de Research Priority Area Sustainable Chemistry van de UvA. Universitair hoofddocent Chris Slootweg: "We zijn erg trots dat het spin-off bedrijf SusPhos de implementatie van het proces ter hand neemt, en dat er al financiering is voor de bouw van de proeffabriek in 2020." SusPhos CEO Marissa de Boer: "De afgelopen drie jaar, van onze eerste vrijdagmiddag-experimenten tot aan het winnen van de Amsterdam Science & Innovation Award, waren een soort droom. We zetten dit avontuur graag voort en hopen met onze chemie bij te kunnen dragen aan een duurzame samenleving."

Het SusPhos team (Okt. 2019). Van links naar rechts: Steven Beijer, Marissa de Boer, Bas de Jong, Aranka van Klink, Matthew Sultan, Chris Slootweg. SusPhos’s business developer Steven van Zutphen staat niet op de foto. Beeld: SusPhos.